Hopp til innholdet

Hva bør jeg gjøre for å vite at jeg har oversikt over hva jeg trenger av utstyr?

Når man skal bestille en mikser til en jobb bør man på forhånd vite hvor mange innganger og utganger man trenger. Da kan det være lurt å lage en inputliste.

INPUTLISTE

Input er en linje inn på en kanal på mikseren. En inputliste er en liste over hvilke instrumenter som skal på hvilken kanal på mikseren.

Inputlista begrenses av antall kanaler på mikseren. Har man en 12-kanals mikser kan man ha maks 12 input. Å lage en inputliste og følge den nøye er viktig for å kunne gjøre klar mikseren på forhånd.

Eksempel
Man har bestemt at input 6 er til akustisk gitar. Da kan man på forhånd sette på 48v, kutte lyden i bunn og topp og sende litt av lyden inn i klangauxen dersom man ønsker klang på gitaren.

Man slipper også bruke unødvendig tid på å sjekke hvor lyden fra de ulike mikrofonene kommer inn på mikseren. Selv om man har bare 4 inputs er det greit at man har en plan, da kan en person gjøre klar mikseren, mens en annen plugger i linjene på scenen.

Merk. Dette er også viktig for å unngå sende 48v til linjer som ikke skal ha det. Om man plugger mobilen via minijack – XLR rett inn i mikseren og det står 48v påskrudd kan man ødelegge mobilen fordi den får inn strøm den ikke skal ha.

Inputlisten er også nyttig for å vite hvor mange mikrofoner og DI-bokser man trenger. Selv om man ikke vet nøyaktig hvor mange instrumenter som skal mikkes opp kan man allikevel lage en generell inputliste, med de instrumentene man vet og heller legge inn noen ekstra inputs.

Eksempel
En problemstilling man ofte møter når man skal lage inputliste er at man ikke har nok inputs/ innganger til alle instrumentene. Da må man prioritere hvilke instrumenter det er viktigst å få forsterket via mikrofon eller DI. Denne prioriteringen kan være noe vanskelig og det er lurt å huske at mange instrumenter høres godt fra backline uten å bli forsterket.

Det er ofte viktigere å forsterke el-piano og vokaler enn skarptromme og el-gitar, nettopp fordi de sistnevnte er mye høyere på scenen i utgangspunktet. En annen ting å ta høyde for når man velger hva som skal bli forsterka er hvilken sjanger musikk som skal fremføres. Om man skal forsterke et rockeband er det viktig at basstrommer er forsterket, mens det ikke blir like nødvendig i et jazzband.

Det har utviklet seg en standard for hvilke input man putter ulike instrumenter på. Inputlistene du finner nedenfor er typisk for hvordan bransjen gjør det, men man kan flytte om på dette for å gjøre det enklest mulig for seg selv om man trenger. Det er ofte grunn til å flytte på linjene om plassering av instrumentene ikke samsvarer med et standard bandoppsett. Det eneste man bør sørge for er at for eksempel trommelinjene havner etter hverandre slik at man kan plugge alle linjene i samme sceneutlegg/multiboks.

Man bør i tillegg til linjene på scenen ha tre innganger tilgjengelig ved mikseposisjon. Disse tre linjene består av talkback og left/right til musikk.
Talkback mikrofon er mikrofonen den som styrer mikseren bruker for å teste anlegget og for å kommunisere med personene på scenen.

Musikk L/R kan brukes til å teste anlegget og til innslippsmusikk før konserten begynner.

Eksempel på inputliste

Eksempel på inputliste for rock

Når man har inputlista på plass vet man hvor mange mikrofoner, DI-bokser og stativer man trenger totalt. Man vet også hvor mange innganger man trenger på mikseren. I tillegg bør man ha en oversikt over hvor mange utganger man trenger. Denne listen er ofte kortere enn inputlisten:

Eksempel på liste over utganger

1 Monitor 1
2 Monitor 2
3 Monitor 3
4 Monitor 4
5 Main L
6 Main R

Når man har inputlistaen klar kan man føre inn navn på kanalene på mikseren. På analoge miksere må man bruke hvit teip og tusj for å skrive på navnene. Det er ofte ikke plass til hele navnet på kanalstripa, så man må lage seg noen forkortelser eller tegn for å skjønne hvilke instrumenter som kommer på hvilken kanal.

Eksempel på mikser med merking av inputkanaler