Hopp til innholdet

Det er viktig å finne en god balanse mellom de ulike instrumentene.

Når du lurer på hvor høy de ulike instrumentene skal være i miks kan det være lurt å sette på en låt i samme sjanger som det du skal mikse. Legg merke til hva som er høyest i nivå og hva som er lavest. I tillegg til å justere opp og ned nivåene kan man lage god balanse ved å justere frekvensene på hvert instrument sånn at alle får sin plass i lydbildet.

Lyd består av frekvenser (toner). Når vi snakker om hvilken frekvens en tone er bruker vi begrepet Hertz (Hz). Mennesker hører frekvenser fra circa 20 Hz til 20 000 Hz. Jo lavere tall en frekvens har, jo nærmere basslyd blir den.

Eksempel på frekvensinndeling

De ulike frekvensene deler vi inn i ulike bånd. Det finnes ingen 100% satt inndeling for dette, men denne oversikten er et godt utgangspunkt for hva folk mener når de snakker om de ulike frekvensområdene:

Sub: 20Hz-65Hz
Bass: 65Hz – 200 Hz
Lav Mellomtone: 200Hz – 500 Hz
Høy mellomtone: 500 Hz – 4000Hz
Diskant: 4000Hz – 20000Hz

I en miks av et helt band har hvert instrument hver sin plass i disse frekvensområdene. For eksempel okkuperer basstromme og bassgitar mye av bassområdet, mens el-gitar, keyboard, skarptromme, tammer og vokal befinner seg i mellomtone. En god miks handler om å gi plass til de ulike instrumentene i det frekvensområdet de hører til.

For å få plass til de ulike instrumentene må man derfor ta vekk deler av lyden til instrumentet som ikke er nødvendig for å høre at det er det instrumentet, eller legge til deler av lyden man syntes mangler for at den skal skjære gjennom. Da bruker man Equalizer for å justere disse frekvensområdene

Equalizer (Eq)

Justerer nivå i de ulike frekvensområdene. Når vi mikker opp et instrument plukker vi ofte opp flere frekvenser (toner) enn det er nødvendig å ha i en miks. Det er da lurt å fjerne disse frekvensene så vi får plass til alle instrumentene.

Eksempel 

Vi trenger vanligvis lite bass i en vokal. Derfor kutter vi ofte mye under 200 Hz.

EFFEKTER

Du har sikkert lagt merke til at større rom har mye klang, mens små rom har mindre klang. Alle rom vi befinner oss i har sin egen klang og klangene man finner på et miksebord er lagd som en kopi av klangene i ulike typer rom.

Siden vi mikker opp instrumenter veldig nært kan lyden av disse bli veldig flat og unaturlig når vi sender de ut i en PA. Dette er nettopp fordi vi er vant til å høre instrumentene litt på avstand i et rom med klang. En viktig del av å sette sammen instrumentene til en miks blir derfor å legge på en klang som gjør at det låter mer naturlig.

Det finnes en del ulike effekter på de ulike mikserne, det kan derfor være vanskelig å bestemme seg for hvilken man skal bruke.

Noen tips for å velge riktig effekt

  • Raske sanger med mye rytmiske elementer:
    • Velg en kort klang/ kort delay (small hall, room, slap-back)

  •  Rolige sanger:
    • Velg en lang klang/ lang delay (large Hall, long delay)

Grunnen til at man ofte vil ha kort klang til raske sanger er at klangen fort kan grøte til miksen om den henger igjen når nye ting skjer i låta. Det kan også funke fint å bruke slap back på raske låter fordi de gir en kul effekt uten å rote til miksen. Man vil ofte ha lange, store klanger til rolige låter fordi det er plass i miksen og en stor klang vil være med på å fylle ut tomrom. Dette vil variere veldig og er også avhengig av sjanger.

I noen sjangre er det viktig at klangene låter naturlig, som for eksempel i folkemusikk, jazz eller korsang. Da bør man velge en klang som høres ut som et vanlig rom. I sjangre som rock og pop kan det være viktigere å bruke klang eller delay som gir mer trøkk og gjør miksen mer levende. I rock og pop er man vant til å høre mye effektbruk og da kan det passe bedre med store tydelige klanger og delayer. Pass uansett på at effektbruken ikke grøter til miksen.