Hopp til innholdet

Lyd består av frekvenser (toner). Når vi snakker om hvilken frekvens en tone er bruker vi begrepet Hertz (Hz). Mennesker hører frekvenser fra circa 20 Hz til 20 000 Hz.

Eksempel på frekvensinndeling

De ulike frekvensene deler vi inn i ulike bånd. Det finnes ingen 100% satt inndeling for dette, men denne oversikten er et godt utgangspunkt for hva folk mener når de snakker om de ulike frekvensområdene:

Sub: 20Hz-65Hz
Bass: 65Hz – 200 Hz
Lav Mellomtone: 200Hz – 500 Hz
Høy mellomtone: 500 Hz – 4000Hz
Diskant: 4000Hz – 20000Hz

I en miks av et helt band har hvert instrument hver sin plass i disse frekvensområdene. For eksempel okkuperer basstromme og bassgitar mye av bassområdet, mens el-gitar, keyboard, skarptromme, tammer og vokal befinner seg i mellomtone. En god miks handler om å gi plass til de ulike instrumentene i det frekvensområdet de hører til.

For å få plass til de ulike instrumentene må man derfor ta vekk deler av lyden til instrumentet som ikke er nødvendig for å høre at det er det instrumentet, eller legge til deler av lyden man syntes mangler for at den skal skjære gjennom. Da bruker man Equalizer for å justere disse frekvensområdene.
Et annet nyttig verktøy er dynamisk prossesering.

Både Eq og dynamisk prosessering er verktøy for å rydde opp i miksen og gi plass til de ulike instrumentene.

For å lime sammen instrumentene bruker vi ulike effekter

Panning: Er ikke mye brukt i livesammenheng fordi man sjeldent opplever bra stereo-perspektiv som publikummer. Brukes på stereo-spor for å spre stereo-kilder, f.eks tracks, keys, effekt-returer o.l.
Kan også være et triks for å unngå feedback på små scener der korist havner nært ene høyttaleren. Om du panner korist til andre sida av scenen vil det være mindre sjanse for feed. Dette funker bare der publikum hører begge høyttalerne godt. Dersom høyttalerne står veldig spredt vil bare publikum på ene siden høre koringa.

Det viktigste å huske på når man skal mikse livelyd er at det ikke finnes noen fasit for hvordan du skal bruke verktøyene. Vi har ofte tidsbegrensning og du bør derfor bruke verktøy du er komfortabel med og fokusere på det som har viktigst prioritet. En nybegynnerfeil mange gjør er at man bruker så lang tid på å få basstromma til å låte kult at man glemmer at det kanskje er viktigere å bruke tid på å få hele miksen til å sitte. Det er også mye lettere å skjønne hvordan miks man har lyst å ende opp med dersom man lytter til musikken på forhånd. Om musikken ikke er tilgjengelig for lytting på forhånd kan det være lurt å høre litt på noe i lignende sjanger før du skal på jobb, sånn at du er innstillt på hva sluttresultatet bør være.

 

• NB: Fra denne skal det linkes til Equalizer , tekst dynamisk prossesering, video compressor og tekst effekter