Hopp til innholdet

Tilskuddsmottakeren: Bergen Kjøtt

Bergen Kjøtt er en viktig kulturinstitusjon for profesjonelle kunstnere og musikere i byen. Et litt anderledes bygg med mye historie har akkurat fått oppgradert det tekniske utstyret sitt ved hjelp av midler fra Kulturrom. Vi slo av en prat med daglig leder Eva Rowson.

Eva har vært daglig leder i Bergen Kjøtt siden mars 2020. Vi møter henne i det montører er i ferd med å sette opp det splitter nye utstyret de akkurat har mottatt i kasser fra leverandøren.

 

 

 

Daglig leder i Bergen Kjøtt Eva Rowson. Foto: Runar Gåsterud

Hva fikk dere tilskudd til fra Kulturrom?

– Tilskuddet fra Kulturrom bidrar til å utstyre Storsalen med et permanent lydanlegg, utstyr og backline. Da Stiftelsen Bergen Kjøtt overtok ledelsen og eierskapet til bygget i 2019, var det uten utstyr – noe som betydde at vi måtte leie inn alt som trengtes for hver eneste produksjon. Bergen Kjøtt er en av Bergens største arenaer, og den eneste kultrarenaen i dette nabolaget, men uten eget, permanent lydsystem, ville det være umulig for arrangører og artister å fortsette å bruke lokalene våre. Tilskuddet gjør at vi fullt ut kan utstyre et sårt tiltrengt sted med 200 – 400 i publikumskapasitet for Bergens arrangører, publikum og leietakere — så vel som vårt lokale nabolag.

Miksepulten ankom Bergen Kjøtt nylig. Plastbeskyttelsen på displayet er enda ikke tatt av. Foto: Runar Gåsterud

«Tilskuddet gjør at vi fullt ut kan utstyre et sårt tiltrengt sted med 200 – 400 i publikumskapasitet for Bergens arrangører, publikum og leietakere — så vel som for vårt lokale nabolag.»

– Eksperimentering er en viktig del av Bergen Kjøtt, så vi designet et kvadrafonisk system som også enkelt kan posisjoneres til forskjellige scenestillinger. Løsningen fra Benum og Bergen Ento er skreddersydd for vårt store betongrom og gir flere analoge og digitale tilkoblingsmuligheter på forskjellige steder i rommet, flyttbare høyttalere installert på skinner og et brukervennlig system med lydkonfigurasjoner. Dette vil gi oss maksimal fleksibilitet til å virkelig eksperimentere med rommet på forskjellige måter, slik at vi kan arrangere tverrfaglige konserter, forestillinger og utstillinger.

Om Bergen Kjøtt

Bergen Kjøtt er en kreativ arbeidsplass, produksjonshus og kulturhus. Den over 2000 kvadratmeter store, og fire-etasjes høye fabrikkbygningen i betong og murstein ble bygget i 1930. Selve kulturhuset Bergen Kjøtt ble etablert i 2010 av Bergen Contemporary Art Project som en alternativ arena der profesjonelle kunstnere og musikere i Bergen kan skape, utvikle og formidle et bredt spekter av kunstneriske uttrykk. I tillegg til stedets kunst- og musikkstudioer, er Storsalen en 400 kapasitets kulturscene i byggets 2. etasje. for konserter, klubbkvelder, utstillinger og workshops. Siden 2019 har den ikoniske fabrikkbygningen vært eid og forvaltet av den ideelle organisasjonen Stiftelsen Bergen Kjøtt.

Betongrommet fylles nå med lydutstyr som på en enkel måte kan flyttes rundt i rommet, avhengig av type konsert eller forestilling. Foto: Runar Gåsterud

Hva betyr tilskuddet for dere, artister og publikum?

– Tilskuddet fra Kulturrom, med tillegg fra Sparebanken Vest, Bergen kommune og EGD Property, vil absolutt transformere potensialet til Bergen Kjøtt, nå og for fremtiden. Å ha vårt eget interne lydsystem gjør det nå mulig for mindre arrangører og ideelle organisasjoner, som tidligere har hatt råd til å leie dyrt utstyr, å bruke Bergen Kjøtt. Slik kan vi støtte nye, eksperimentelle og mer mangfoldige prosjekter.
-Tilskuddet vil også transformere Bergen Kjøtt som et studiobygg, og våre musikere, DJ-er og produsenter vil kunne bruke rommet til pre-produksjon og innspillinger. Systemet er også designet slik at vi kan koble direkte til de andre etasjene i fremtiden, noe som gjør Bergen Kjøtt til en av de eneste nettverkssammenknyttede studiobygningene i Bergen.

Mange meter kabel skal på plass før utstyret kan tas i bruk. Foto: Runar Gåsterud

Hvordan gikk dere frem for å finne riktig utstyr?

– Det har vært en veldig grundig og samarbeidspreget prosess! For å skape en virkelig tverrfaglig og brukervennlig løsning, var det viktig å få ideer og råd fra våre leietakere, samt artister og teknikere fra Bergens musikk-, dans-, teater- og kunstfelt. Jeg hyret inn lydtekniker og musiker Sverre Vik som vår tekniske konsulent for å lede prosessen sammen med meg. Han hadde fantastisk relevant erfaring fra å installere et lydsystem på en annen betongfabrikk i Lofoten – Trevarefabrikken. Han hadde også et veldig følsomt og kreativt øye (og øre) som skapte en god løsning for vårt betongpregede spillested, i tillegg til at han forstod hva som trengtes, da han er både musiker og arrangør selv.

– Bergen Kjøtt er ikke et typisk konsertsted, så vi ønsket å finne en løsning som ga utmerket og pålitelig utstyr, samt en installasjon som ville respektere den unike stemningen i rommet og tilby oss maksimal fleksibilitet. Akustikken vår er sterkt farget av våre betongvegger og mursteinsgulv, så vi inviterte hver leverandør til å gjøre en live demo – med vår rådgivende gruppe med tverrfaglige ører også til stede. Det var utrolig nyttig for oss å høre de forskjellige systemene live og for leverandører å teste forslagene sine i rommet før de presenterte den endelige løsningen for oss.

Foto: Runar Gåsterud

Fortell litt om monteringsprosessen

– Det har vært så spennende å se planene bli en realitet i rommet! Benums løsning med Adamson-høyttalere og en D-Live-mikser, ble en utmerket løsning for konfigurering av forskjellige scener. Men det som var veldig spennende for oss i Benums tilbud, var deres engasjement for kompetanseheving innen lydteknikk, og deres partnerskap med det nye selskapet Bergen Ento for å skreddersy, bygge og installere infrastrukturen for Bergen Kjøtt. Bergen Kjøtt har alltid vært opptatt av å støtte kunstnerutvikling og nye organisasjoner. Så jeg ønsket å bruke tilskuddet til ikke bare å kjøpe nytt utstyr, men også støtte nye selskaper, nye ideer og nyskapende design.

 

 

 

«Bergen Ento ledes av Håkon Holmås, Sigri Hovde og Kristoffer Jonsson. De kombinerer sin erfaring innen lydteknikk og tekniske systemer for å lage spesialdesignede og ypperlig organiserte løsninger for lyd»

Fargerike kabler gjør at det tekniske utstyret oppleves litt anderledes. Foto: Runar Gåsterud

– Bergen Ento har laget en unik og utrolig brukervennlig installasjon for Bergen Kjøtt. Sammen med Benum og Bergen Ento valgte vi industrielle rørledninger, hvite høyttalere og spesialbygde kabelporter slik at systemet smelter inn i vår vakre gamle fabrikk. Men gamle fabrikker gir også usynlige utfordringer. Å bore hengepunkter i gammel betong var en utfordring, da vi traff stålbjelker den første dagen …. men vi kom i mål.

Siden 2019 har den ikoniske fabrikkbygningen vært eid og forvaltet av den ideelle organisasjonen Stiftelsen Bergen Kjøtt. Bergen Kjøtt har 28 små kulturrom og 75 leietakere, inkludert noen av regionens mest prisbelønte artister, musikere og musikkprodusenter. Stiftelsen Bergen Kjøtt har et overordnet mål om å støtte opp om mangfoldet innenfor den eksperimentelle og progressive kulturscenen i Bergen. Foto: Nayara Leite

Hva er planene fremover? Hva skjer?

– Vi har noen spennende og mangfoldige arrangementer som kommer i samarbeid med Trans Pride, TIK Records, Transgender Awareness Week, EKKO Festival og BIFF (Bergen International Film Festival) som virkelig vil teste det nye systemet. Et virkelig spennende prosjekt til høsten blir vårt pilotprogram «Training Ground», et nytt initiativ for å styrke et større mangfold av mennesker med teknisk kompetanse i Vestland fylke, ledet av vår tekniske sjef Irene Bjørke i samarbeid med AKKS og BIT Teatergarasjen. Vi vil bruke Bergen Kjøtt sitt nye lydsystem for å gi praktisk opplæring og veiledning i lydteknikk til nybegynnere, og for å styrke et større mangfold av mennesker med teknisk kompetanse i Vestland fylke.

«Vi vil bruke Bergen Kjøtt sitt nye lydsystem for å gi praktisk opplæring og veiledning i lydteknikk til nybegynnere, og for å styrke et større mangfold av mennesker med teknisk kompetanse i Vestland fylke.»

– Det nåværende nettverket av lydteknikere i Vestland fylke, består nesten utelukkende fremdeles av hvite cis-menn. Kulturbransjens utvikling i Bergen lener seg ikke bare på mangfold på scenen, men også i produksjon, lydteknikk og alle andre viktige roller bak kulissene. Da vi mottok tilskuddet fra Kulturrom, var det avgjørende for meg å tenke på hvordan vi virkelig kan bruke dette nye lydsystemet til å skape mer enn bare enda et konsertsted. Hvordan kan vi bruke denne investeringen til å utfordre ekskluderinger i kulturbransjen, skape nye forbilder og styrke mennesker som er marginaliserte i kulturen? For å si det enkelt, hvordan kan vi bruke denne investeringen til å prøve å forandre verden …?

Foto: Runar Gåsterud