Kurs og kompetanse

Et viktig satsningsområde for Kulturrom er kompetanseheving, hvor vi både i samarbeid med andre arrangører og alene setter opp ulike kurs, foredrag og fagsamlinger. Vår aktivitet finner du her:
 
 

Teknikk i balanse

En viktig del av Kulturroms kompetansesatsing er prosjektet Teknikk i Balanse, som startet opp i 2013. I samarbeid med Balansekunst er formålet å bidra til bedre kjønnsbalanse på det konserttekniske feltet gjennom å oppmuntre og stimulere til at flere kvinner, ikke-binære og transpersoner utdanner seg og finner jobb innen lys-, lyd- og sceneteknikk. Praksisplassprogrammet er en ordning der du får økt erfaring gjennom å jobbe for et konsertteknisk firma på en festival. Praktikantene vil få et skreddersydd praksisprogram og mentor som følger opp i praksisperioden.

Foto: MUO

Praksisplass


Målgruppen for praksisplassordningen er kvinner, ikke-binære og transpersoner som studerer lys/lyd, er frivillig konserttekniker eller har noe praktisk erfaring innen lys-, lyd- eller sceneteknikk.

Gjennom å delta i programmet får du økt kompetanse, verdifull yrkeserfaring og utvidet profesjonelt nettverk. Har du en del erfaring fra før av kan du søke ordningen om å få utvidet eller annen praktisk praktisk erfaring, samt bredere nettverk i feltet. Vi vil ta en prat i forkant for å kartlegge ønsker og mål for praksistiden og skreddersy praksisprogrammet for deg.

Tidligere deltagere i praksisprogrammet har fått tilbud om flere oppdrag fra firmaene de har vært utplassert hos i etterkant. Det tilbys praksisplass til tre personer og Kulturrom og firmaene velger i samråd ut praktikanter etter endt søknadsrunde.

Du vil få svar på søknaden ca. fire uker etter søknadsfristen og hvis du får tilbud om praksisplass har du to uker på å bekrefte at du ønsker den og signere avtale for praksisperioden.

Kulturrom dekker faktiske kostnader knyttet til reise og overnatting i forbindelse med praksisplassprogrammet etter nærmere avtale. I tillegg vil du få en sum utbetalt per praksisdag etter fastsatt sats, som kompensasjon for eventuell annen tapt arbeidsinntekt. Skriftlig avtale for praksisperioden underskrives før praksisperioden begynner. Merk at søker må være over 18 år.

Ved spørsmål, ta gjerne kontakt med kjetil@kulturrom.no.

Du må være over 18 år for å delta i praksisprogrammet.

Søknadsskjema

TIDLIGERE PRAKSISPLASSER
Dette er noen av stedene vi tidligere har hatt praksisplasser.

  • Malakoff Rockfestival i Nordfjordeid
  • Hove West på Tall Ships Races i Stavanger
  • Bright på Øyafestivalen i Oslo
  • Lydteamet på Parkenfestivalen i Bodø
  • Trondheim Lyd på Pstereo i Trondheim

Dette er noen av oppgavene tidligere praktikanter har hatt:

Assisterende lydtekniker
Som assisterende lydtekniker vil arbeidsoppgavene kunne bestå i å plukke utstyr på lager, pakke bil, delta på morgenmøte, planlegging av linjeskjemaer, rigge backline, oppmikking av instrumenter på rullerisere, planlegging av sceneskift, utføring av sceneskift, plassere monitorer, rigge PA, rigge scene, rydding i utstyr o.l. Det vil sannsynligvis ikke bli mulighet til å kjøre lyd under konserter.

Assisterende lystekniker
Som assisterende lysteknikerne vil arbeidsoppgavene kunne bestå i å delta på morgenmøte, å henge opp lys, adressere lys, fylle på røykmaskin, opp-/nedrigg av lysutstyr, backdroper og visuals under changeover og i noen tilfeller kjøre lys på konserter.

Assisterende stagemanager
Som assisterende stagemanager følger du stagemanager sine arbeidsoppgaver på en scene, og assisterer i organisering og logistikk i hele avviklingsfasen samt trolig i noen forberedelser (load-in, sound-check, changeover, show og load-out.)

NB! De konkrete arbeidsoppgavene vil variere noe fra firma til firma og fra produksjon til produksjon, så det ovennevnte er kun en generell oversikt over hvilke potensielle arbeidsoppgaver du kan forvente.



PRAKSISPROGRAMMET SETTES OPP I SAMARBEID MED KRETS
Gjennom å møte andre i samme situasjon, få inspirasjon og lære av hverandre kan vi bygge et fundament for de som er i bransjen og nye som kommer inn. KRETS er i dag et selvstendig nettverk, men med godt og nært samarbeid med Kulturrom, og tar initiativ til nettverksmøter med foredrag, workshops, faglig fordypning osv., med et mål om at jentene i bransjen etter hvert overtar styringen av nettverket og i fremtiden selv tar initiativ til nettverksmøter, foredrag og workshops. Målgruppen er kvinnelige teknikere i og på vei inn i bransjen,

Følg KRETS på facebook!


Tilskudd til lydmålingsutstyr

Kulturrom ønsker å sette lydnivåer på konserter i fokus, og da er et lydmålingssystem et viktig verktøy. Spillesteder kan søke Kulturrom om tilskudd til dette.

Søker får tilskudd til et komplett system som består av PC med nødvendig software, lydkort, mikrofon og system-kalibrator. Vi har valgt å bruke ett system, Wavecapture RT-Capture 3, slik at alle målinger og logger har de samme parameterne.

Alle som får tilskudd plikter å gjøre lydmålinger på alle konserter/klubbkvelder med rytmisk musikk (dvs. rock, populærmusikk, jazz, verdensmusikk, folkemusikk og elektronisk musikk inkl. undersjangre) og laste disse opp til en server.

Lydmålingssystemet skal være fastmontert og skal kun brukes til lydnivålogging. Rapportene fra målingene og tilhørende lydfiler vil bli brukt i undersøkelses- og forskningsøyemed, for å bidra til økt kunnskap om lydforhold og akustikk. Mottaker av utstyret er ansvarlig for at ikke uvedkommende får tilgang på disse dataene.

Lydmålingssystemet har to ulike guidelines dere kan velge mellom når dere klargjør systemet for bruk. Den ene baserer seg på Helsedirektoratets veiledende grenseverdi på 99 dBA (Leq 30 min) fra deres publikasjon IS-0327 «Musikkanlegg og helse» og den andre baserer seg på en grenseverdi på 102 dBA (Leq 15 min). Vi gjør oppmerksom på at Kulturrom hverken kan eller vil sette grenser for hvor høyt dere skal spille.

Dette trenger du å vite:
Ut august 2020 gis tilskudd til lydmålingsutstyr uten krav til egenandel.

Tilskuddet må benyttes innen 3 måneder fra vedtaksdato, hvis ikke bortfaller tilskuddet i sin helhet.

Kun spillesteder kan motta tilskudd til lydmålingssystem. De som får innvilget tilskudd må derfor oppfylle Kulturroms krav til kulturarena og Kulturroms generelle vilkår.

Søknadsskjemaet fylles ut og sendes inn med program for våren og høsten 2020. Søknaden skal leveres på e-post til postmottak@kulturrom.no med emne: Søknad om lydmålingssystem – «navn på spillested».

Kulturrom kan etterspørre ytterligere informasjon og dokumentasjon ved behov.

Det er fast søknadsfrist den første hver måned.

Søknadskjema laster du ned her

Fagstoff

Her samler vi relevant og god litteratur for den konserttekniske delen av musikkbransjen. Hvis du har tips til noe som bør være med så send en mail til kjetil@kulturrom.no


Håndbok i teknisk festivalproduksjon

av Asbjørn Ebbesvik og Stig Aron Kamonen

Kulturrom (tidl. Musikkutstyrsordningen) ga våren 2018 ut en håndbok om teknisk festivalproduksjon og fulgte denne opp med en omfattende foredragsrunde med forfatterne av boka. Hvis du ikke hadde mulighet til å få tak i boka da eller delta på et foredrag, så har du nå muligheten til å laste den ned her.

Norge er et land med svært mange festivaler og kulturarrangementer, der kvalitet på teknisk leveranse og avvikling er varierende. En god teknisk produksjon er helt avgjørende for at lyden blir bra, showet blir spektakulært, spilletider overholdes, sikkerhet ivaretas og at publikum, frivillige, artister og crew trives. Forfatterne Asbjørn Ebbesvik og Stig Aron Kamonen har lang erfaring som teknisk produsent og stagemanager på en rekke norske festivaler. I denne boka tar de deg gjennom hele prosessen fra starten av planleggingen til endt arrangement, og deler erfaringer fra sitt mangeårige arbeid.

Boka kan være nyttig for både festival- og konsertarrangører, studentsteder, produsenter, prosjektledere, scenemestere, studenter, crew og tekniske leverandører som ønsker å bidra til forutsigbarhet og bedret standard i produksjonene de er en del av.

Her åpner du håndboka i pdf.


Acoustic and Architectural design for rock and pop venues
av Niels Werner AdelmanLarsen

Vinklingen i boken på god akustikk for godt hørbare rockeband er ihvertfall for min egen del en liten revolusjon. Jeg kan ikke huske å ha sett en så detaljert og god bok om dette emnet tidligere (kom gjerne med gode tips på bøker hvis jeg tar feil…), og som samtidig mestrer kunsten å forklare hvordan de viktigste aktørene i rockemusikk har forskjellig syn (og hørsel..) på hvordan de vil at akustikken skal være. Fra lydteknikerens ønske om så tørr lyd som mulig til musikerne som vil ha respons fra salen og vegger, og til publikum som trenger trøkk i bånn for å føle at de er på en rockekonsert.Denne boken bør være pensum for alle som skal bygge konsertsaler, alle som allerede driver en konsertsal, alle musikere som trenger å forklare bedre hvordan de ønsker at lyden skal være, alle teknikere som vil ha større forståelse av samspillet mellom mennesker, rom og teknikk, samt faktisk også de som allerede jobber med akustikk på en eller annen måte og som gjerne vil ha gode input på akustikk i rom med forsterket musikk.

(Skrevet av Roy Botten)


The Arts of Electronics
av Horowitz & Hill

This is the thoroughly revised and updated second edition of the hugely successful The Art of Electronics. Widely accepted as the authoritative text and reference on electronic circuit design, both analog and digital, this book revolutionized the teaching of electronics by emphasizing the methods actually used by circuit designers — a combination of some basic laws, rules of thumb, and a large bag of tricks. The result is a largely nonmathematical treatment that encourages circuit intuition, brainstorming, and simplified calculations of circuit values and performance. The new Art of Electronics retains the feeling of informality and easy access that helped make the first edition so successful and popular. It is an ideal first textbook on electronics for scientists and engineers and an indispensable reference for anyone, professional or amateur, who works with electronic Circuits..


Principles of digital audio (6th ed.)
av Ken C. Pohlmann

The definitive guide to digital engineering. Gain a thorough understanding of digital audio tools, techniques, and practices from this completely revised and expanded resource. Written by industry pioneer and Audio Engineering Society Fellow Ken C. Pohlmann, Principles of Digital Audio, Sixth Edition, describes the technologies behind today’s audio equipment in a clear, practical style. Covering basic theory to the latest technological advancements, the book explains how to apply digital conversion, processing, compression, storage, streaming, and transmission concepts. New chapters on Blu-ray, speech coding, and low bit-rate coding are also included in this bestselling guide.


Sound Systems: Design and Optimization: Modern Techniques and Tools for Sound System Design and Alignment
av Bob McCarthy

In this guide to sound reinforcement alignment and design, Bob McCarthy shares his expert knowledge and effective methodology from years of teaching audio professionals. Written in a clear and easy-to-read style and illustrated with color diagrams and screenshots throughout, McCarthy’s unique guide gives you all the newest techniques to ensure perfect sound reinforcement and fulfill design needs. Outlining how sound is spread over a listening area, looking at the physics of speaker interaction, methods of alignment including mic placement, equalization, speaker placement and acoustic treatment, and now including case studies offering real world examples to fully explore different principals discussed, this book provides the definitive guide to sound reinforcement design and optimization.


Rockemusikk og hørselskader
av Carl Christian Lein Størmer

Rockemusikk står i særklasse når det gjelder støyeksponering. Carl Christian Lein Størmer har sett på forekomst av hørselstap, tinnitus og hyperacusis blant rockemusikere. Han er selv aktiv musiker og forsker på temaet. Utdannet lege.


Nyhetsbrev


– Få oppdateringer og annen nyttig informasjon rett i innboksen din. Meld deg på vårt nyhetsbrev